BPA
College
van B&W der Gemeente Amersfoort T.a.v.
de burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper, Amersfoort, 23 maart 2005. Geachte
mevrouw van Vliet-Kuiper, Op
grond van artikel 37 van het reglement van orde van de gemeenteraad van
Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het college van B&W
stellen. Inleiding: Bewoners van Vathorst maken zich ongerust over de onveilige situatie bij de locatie Smink in Vathorst, en meer speciaal over de vele fietsende schoolkinderen, bij de Reiniers-tunnel. Deze tunnel zou verlengd worden, zodat de Lindeboomseweg er veilig overheen zou komen te lopen. Deze afspraak tot het verlengen van de Reinierstunnel is bovendien een juridisch vast onderdeel van de huidige Milieuvergunning van Smink en ook een onlosmakelijk juridisch deel van het huidige bestemmingsplan Lindeboomseweg. De Lindeboomseweg is
inmiddels voor doorgaand verkeer afgesloten, echter “het verhaal “ gaat dat
Smink ( noch de gemeente) thans wensen
mee te werken aan het alsnog verlengen van de Reiniertunnel. Deze oplossing zou
te duur zijn/worden voor Smink en de gemeente. Bovenstaande
brengt ons tot de volgende vragen: 1.
Kan
het college aangeven of bovenstaande feiten juist zijn ? 2.
Zo
ja, wanneer gaat het college dit terugkoppelen aan de raadsleden ? 3.
Zo
nee, wanneer wordt er dan fysiek met de verlenging van de Reinierstunnel
begonnen en wanneer is deze uiteindelijk , naar verwachting, gereed? 4.
Kan
het college aangeven wanneer er voor de veiligheid van de fietsende schooljeugd
een fietspad langs de Lindeboomseweg komt ? 5.
Is
het volgens het college juist dat de afspraak tot het verlengen van de
Reinierstunnel een juridisch vast onderdeel van de huidige Milieu vergunning
van Smink is en een onlosmakelijk juridisch deel van het bestemmingsplan
Lindeboomseweg vormt ? Voor de BPA staat veiligheid
van de vele
fietsende schoolkinderen bij de Reiniers-tunnel voorop, en na wij aannemen ook
bij de firma Smink en de gemeente. Dat er op zeer korte termijn een veilige
fietsroute voor deze kinderen dient te worden gerealiseerd mag dan ook
duidelijk zijn. Daarom zijn we dan ook benieuwd
naar de spoedige antwoorden op onze vragen, In
afwachting daarvan, namens
de BPA fractie, Kees
Kraanen Gerard
van Vliet Hans
van Wegen __________________________________________________________________________________ ANTWOORD van burgemeester en wethouders __________________________________________________________________________________
·
Ten aanzien van het bestemmingsplan: Bij de
vaststelling van het bestemmingsplan Lindeboom is tevens de verkeersstructuur
vastgesteld. Het is juist dat de reconstructie van de Lindeboomseweg en de
Reiniertunnel aan de noordzijde onderdeel is van het vigerende bestemmingsplan
Lindeboom. De milieuvergunning is daarvoor niet het goede juridische kader. · Ten aanzien van ‘het verhaal’ over de kosten: Dit is onjuist. De gemeente is financieel verantwoordelijk voor de reconstructie van de Reiniertunnel. Voor de reconstructie van de noordzijde en maatregelen op de Ariane, de Zevenhuizerstraat en de Rondweg noord is daarvoor in de begroting 2001-2005 het verleden 0,5 mio euro gereserveerd in Compartiment Bereikbaarheid van de Reserve Stedelijke Voorzieningen. Bij het vrijvallen van de REMU-middelen hebben wij daar in de begroting 2004-2008 een additioneel budget aan toegevoegd van 0,5 mio euro om de zuidzijde van de tunnel eveneens op het kwaliteitsniveau van de straks geconstrueerde noordzijde te brengen. · Het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) is verantwoordelijk voor de aanleg van het fietspad na de ongelijkvloerse kruising. · De firma Smink is verantwoordelijk voor de reconstructie van de Lindeboomseweg en heeft al aan haar verplichting voldaan. In aanvulling daarop heeft de firma Smink de kosten op zich genomen voor tijdelijke maatregelen ter hoogte van de tunnel en het ‘knippen’ van de Lindeboomseweg. Kostenargumenten spelen hierin geen enkele rol. De firma Smink, de gemeente Amersfoort en Het OBV voelen zich verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid op de Lindeboomseweg. 2. Het schrappen van de reconstructie van de Reiniertunnel is niet aan de orde. De overige verkeersmaatregelen uit het bestemmingsplan zijn gerealiseerd (fietsvoorzieningen Ariane, 70-kilometer maatregelen op de rondweg noord en het toelaten van landbouwverkeer, het knippen van de Lindeboomseweg). Voor de feitelijke verlenging van de tunnel is geen raadsbesluit nodig. Voor de aanleg van het fietspad aan de noordzijde van de ongelijkvloerse tunnel zal het bestemmingsplan voor Velden 1G het kader vormen. De kaders hiervoor zijn door uw raad al goedgekeurd met de vaststelling van de structuurvisie. 3. De definitieve situatie zal aangelegd worden zodra het bestemmingsplan is goedgekeurd. 4. Zoals u kunt zien in de verkeerskaart -die onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van het bestemmingsplan Lindeboom- komt er geen fietspad langs de Lindeboomseweg. Conform het genomen raadsbesluit bij vaststelling van het bestemmingsplan wordt de Lindeboomseweg op werkdagen afgesloten voor fietsverkeer, zodat de veilige route via de ongelijkvloerse Reiniertunnel wordt genomen. Een fietspad zou hier niet de verkeersveiligheid vergroten, maar juist verkleinen. 5. Zie antwoord 1. [d1]Docsnummerdocument na opslaan invullen | ||